Oferta

 

Trening umiejętności społecznych Bydgoszcz

 

 

Psychoterapia indywidualna dla dzieci i młodzieży – Czym jest i czemu służy?

Jest to forma wsparcia, która pomaga młodym osobom radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi, psychicznymi i społecznymi.

W trakcie terapii dziecko lub nastolatek spotyka się z doświadczonym psychologiem, który w atmosferze zaufania i akceptacji pomaga im lepiej zrozumieć siebie, swoje uczucia oraz wyzwania, z którymi się mierzą.

Celem psychoterapii indywidualnej jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami życiowymi.

Psychoterapia indywidualna dla dzieci i młodzieży w naszej placówce może pomóc w:

  1. Radzeniu sobie z lękiem, depresją i stresem – wspieramy młode osoby w zrozumieniu i wyrażaniu emocji oraz w radzeniu sobie z napięciem i presją, której mogą doświadczać w szkole, w domu czy w relacjach rówieśniczych.
  2. Rozwiązywaniu problemów behawioralnych i szkolnych – pomagamy dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce, koncentracji, zachowaniu czy relacjach z innymi.
  3. Budowaniu zdrowych relacji interpersonalnych – rozwijamy umiejętności komunikacyjne, empatię oraz zdolność do budowania i utrzymywania relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
  4. Pracy nad traumami i trudnymi doświadczeniami – wspieramy proces zdrowienia po trudnych wydarzeniach, takich jak rozwód rodziców, strata bliskiej osoby czy przemoc.

Zaletą psychoterapii w naszej placówce jest to, że psycholog prowadzi zarówno indywidualne sesje terapeutyczne, jak i grupowe zajęcia rozwojowe.

Dzięki temu młodzi pacjenci mogą korzystać z wszechstronnego wsparcia, łączącego korzyści płynące z pracy indywidualnej oraz dynamiki grupowej.

Taka integracja pozwala na pełniejsze zrozumienie problemów dziecka czy nastolatka oraz na rozwijanie umiejętności w bezpiecznym i wspierającym środowisku.

 


Czym jest Treningu Umiejętności Społecznych?

Program Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży jest dostosowany do wieku i rozwoju uczestników, koncentrując się na rozwijaniu umiejętności społecznych w sposób odpowiedni dla ich potrzeb i możliwości. Ten rodzaj programu ma na celu wspieranie dzieci i młodzieży w nauce skutecznej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, budowania relacji i radzenia sobie z trudnościami społecznymi.

Oto niektóre elementy charakterystyczne dla programu Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży:

  1. Nauka podstawowych umiejętności społecznych: Program kładzie nacisk na naukę podstawowych umiejętności społecznych, takich jak słuchanie, mówienie w sposób zrozumiały, wyrażanie swoich myśli i uczuć, zadawanie pytań i rozumienie innych osób. Dzieci i młodzież uczą się również odczytywać sygnały niewerbalne, takie jak mowa ciała i wyrazy twarzy.

  2. Rozwijanie empatii i empatycznego zachowania: Program skupia się na rozwijaniu zdolności do empatii i rozumienia perspektywy innych osób. Dzieci i młodzież uczą się identyfikować i rozumieć emocje innych, a także wykazywać empatię i współczucie w różnych sytuacjach.

  3. Trening rozwiązywania problemów i radzenia sobie z konfliktami: Program pomaga dzieciom i młodzieży w nauce strategii rozwiązywania problemów i skutecznego radzenia sobie z konfliktami. Uczą się identyfikować problemy społeczne, generować różne rozwiązania, oceniać ich skuteczność i podejmować odpowiednie działania.

  4. Ćwiczenia praktyczne i role-play: Program często obejmuje praktyczne ćwiczenia i role-play, w których dzieci i młodzież mają możliwość praktykowania nowych umiejętności społecznych w kontrolowanym środowisku. Mogą to być symulacje różnych sytuacji społecznych, takich jak nawiązywanie przyjaźni, rozwiązywanie konfliktów czy wyrażanie opinii.

  5. Współpraca z rówieśnikami: Programy dla dzieci i młodzieży często promują współpracę i interakcję z rówieśnikami. Dzieci mają okazję uczyć się od siebie nawzajem, dzielić się swoimi doświadczeniami i rozwiązywać problemy w grupie.

Programy Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży są zazwyczaj prowadzone przez specjalistów, takich jak psycholodzy, pedagodzy czy też trenerzy TUS. 


 

Dla kogo są zajęcia TUS?

Trening Umiejętności Społecznych jest dla wszystkich dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 17 lat, które chcą poszerzyć swoje umiejętności społeczne. Zajęcia grupowe pomagają im rozwijać umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja, empatia, rozwiązywanie konfliktów, budowanie relacji, wycofanie społeczne czy trudności w regulowaniu emocji (np. złości, lęku).
Taka forma zajęć polecana jest również dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i ADHD.

 

 

Zajęcia grupowe TUS dają dzieciom następujące możliwość:

Zajęcia grupowe Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dla dzieci mogą dostarczyć im wiele korzyści. Oto kilka z nich:

  1. Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych: Poprzez udział w zajęciach TUS, dzieci mają okazję doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. Uczą się wyrażać swoje myśli i uczucia w sposób jasny i zrozumiały, słuchać uważnie innych, zadawać pytania i prowadzić konwersacje.

  2. Budowanie relacji i przyjaźni: Zajęcia grupowe TUS stwarzają środowisko sprzyjające nawiązywaniu kontaktów i budowaniu relacji z innymi dziećmi. Dzieci mają okazję pracować razem, współdziałać, rozwiązywać problemy i odkrywać wspólne zainteresowania. To pomaga w budowaniu przyjaźni i wzmacnianiu więzi społecznych.

  3. Zwiększenie pewności siebie: Poprzez regularne uczestnictwo w zajęciach TUS, dzieci zyskują większą pewność siebie w sytuacjach społecznych. Ćwiczenia praktyczne i role-play pozwalają im na eksperymentowanie z nowymi umiejętnościami i stopniowe pokonywanie lęku przed interakcją z innymi ludźmi.

  4. Uczenie się empatii i rozumienia innych: Zajęcia TUS promują rozwijanie umiejętności empatii i rozumienia perspektywy innych osób. Dzieci uczą się rozpoznawać i reagować na emocje innych, co sprzyja budowaniu zdrowych i wspierających relacji między nimi.

  5. Radzenie sobie z konfliktami: Programy TUS dla dzieci często obejmują naukę rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i pozytywny. Dzieci uczą się identyfikować przyczyny konfliktów, wyrażać swoje potrzeby i zdobywać umiejętności negocjacji i kompromisów.

  6. Poszerzanie repertuaru umiejętności społecznych: Zajęcia TUS dla dzieci obejmują różnorodne tematy i umiejętności, takie jak asertywność, wyrażanie uznania, radzenie sobie z krytyką czy rozwijanie umiejętności przywództwa. Dzieci mają okazję poznać różne strategie i techniki, które mogą być przydatne w różnych sytuacjach społecznych.

Wszystkie te korzyści wynikające z udziału w zajęciach grupowych TUS mogą znacznie przyczynić się do rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawiając ich relacje z innymi oraz wpływając pozytywnie na ich samoocenę i pewność siebie.

 

 

Program terapii obejmuje naukę następujących umiejętności społecznych:

zaprzyjaźniania się,

słuchania,

zadawania pytań,

odmawiania,

prowadzenia dyskusji,

reagowania na krytykę w sposób społecznie akceptowalny,

wyrażania krytyki.

 

 

 Zajęcia grupowe TUS stwarzają dzieciom okazje do:

nabycia umiejętności na kontrolowane rozładowywanie napięcia emocjonalnego i fizycznego,

rozumienia przeżywanych emocji i nazywania ich,

wzmocnienia koncentracji uwagi i ćwiczenia tej umiejętności,

pohamowania swoich spontanicznych reakcji lub nabrania społecznie akceptowalnych wzorców,

przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej, tak by odtwarzać je też potem, poza grupą terapeutyczną,

poprawy samooceny.