Oferta
Psychoterapia indywidualna dla dzieci i młodzieży – Czym jest i czemu służy?
Jest to forma wsparcia, która pomaga młodym osobom radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi, psychicznymi i społecznymi.
W trakcie terapii dziecko lub nastolatek spotyka się z doświadczonym psychologiem, który w atmosferze zaufania i akceptacji pomaga im lepiej zrozumieć siebie, swoje uczucia oraz wyzwania, z którymi się mierzą.
Celem psychoterapii indywidualnej jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami życiowymi.
Psychoterapia indywidualna dla dzieci i młodzieży w naszej placówce może pomóc w:
- Radzeniu sobie z lękiem, depresją i stresem – wspieramy młode osoby w zrozumieniu i wyrażaniu emocji oraz w radzeniu sobie z napięciem i presją, której mogą doświadczać w szkole, w domu czy w relacjach rówieśniczych.
- Rozwiązywaniu problemów behawioralnych i szkolnych – pomagamy dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce, koncentracji, zachowaniu czy relacjach z innymi.
- Budowaniu zdrowych relacji interpersonalnych – rozwijamy umiejętności komunikacyjne, empatię oraz zdolność do budowania i utrzymywania relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
- Pracy nad traumami i trudnymi doświadczeniami – wspieramy proces zdrowienia po trudnych wydarzeniach, takich jak rozwód rodziców, strata bliskiej osoby czy przemoc.
Zaletą psychoterapii w naszej placówce jest to, że psycholog prowadzi zarówno indywidualne sesje terapeutyczne, jak i grupowe zajęcia rozwojowe.
Dzięki temu młodzi pacjenci mogą korzystać z wszechstronnego wsparcia, łączącego korzyści płynące z pracy indywidualnej oraz dynamiki grupowej.
Taka integracja pozwala na pełniejsze zrozumienie problemów dziecka czy nastolatka oraz na rozwijanie umiejętności w bezpiecznym i wspierającym środowisku.
Czym jest Treningu Umiejętności Społecznych?
Program Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży jest dostosowany do wieku i rozwoju uczestników, koncentrując się na rozwijaniu umiejętności społecznych w sposób odpowiedni dla ich potrzeb i możliwości. Ten rodzaj programu ma na celu wspieranie dzieci i młodzieży w nauce skutecznej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, budowania relacji i radzenia sobie z trudnościami społecznymi.
Oto niektóre elementy charakterystyczne dla programu Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży:
Nauka podstawowych umiejętności społecznych: Program kładzie nacisk na naukę podstawowych umiejętności społecznych, takich jak słuchanie, mówienie w sposób zrozumiały, wyrażanie swoich myśli i uczuć, zadawanie pytań i rozumienie innych osób. Dzieci i młodzież uczą się również odczytywać sygnały niewerbalne, takie jak mowa ciała i wyrazy twarzy.
Rozwijanie empatii i empatycznego zachowania: Program skupia się na rozwijaniu zdolności do empatii i rozumienia perspektywy innych osób. Dzieci i młodzież uczą się identyfikować i rozumieć emocje innych, a także wykazywać empatię i współczucie w różnych sytuacjach.
Trening rozwiązywania problemów i radzenia sobie z konfliktami: Program pomaga dzieciom i młodzieży w nauce strategii rozwiązywania problemów i skutecznego radzenia sobie z konfliktami. Uczą się identyfikować problemy społeczne, generować różne rozwiązania, oceniać ich skuteczność i podejmować odpowiednie działania.
Ćwiczenia praktyczne i role-play: Program często obejmuje praktyczne ćwiczenia i role-play, w których dzieci i młodzież mają możliwość praktykowania nowych umiejętności społecznych w kontrolowanym środowisku. Mogą to być symulacje różnych sytuacji społecznych, takich jak nawiązywanie przyjaźni, rozwiązywanie konfliktów czy wyrażanie opinii.
Współpraca z rówieśnikami: Programy dla dzieci i młodzieży często promują współpracę i interakcję z rówieśnikami. Dzieci mają okazję uczyć się od siebie nawzajem, dzielić się swoimi doświadczeniami i rozwiązywać problemy w grupie.
Programy Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży są zazwyczaj prowadzone przez specjalistów, takich jak psycholodzy, pedagodzy czy też trenerzy TUS.
Dla kogo są zajęcia TUS?
Trening Umiejętności Społecznych jest dla wszystkich dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 17 lat, które chcą poszerzyć swoje umiejętności społeczne. Zajęcia grupowe pomagają im rozwijać umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja, empatia, rozwiązywanie konfliktów, budowanie relacji, wycofanie społeczne czy trudności w regulowaniu emocji (np. złości, lęku).
Taka forma zajęć polecana jest również dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i ADHD.
Zajęcia grupowe TUS dają dzieciom następujące możliwość:
Zajęcia grupowe Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dla dzieci mogą dostarczyć im wiele korzyści. Oto kilka z nich:
Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych: Poprzez udział w zajęciach TUS, dzieci mają okazję doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. Uczą się wyrażać swoje myśli i uczucia w sposób jasny i zrozumiały, słuchać uważnie innych, zadawać pytania i prowadzić konwersacje.
Budowanie relacji i przyjaźni: Zajęcia grupowe TUS stwarzają środowisko sprzyjające nawiązywaniu kontaktów i budowaniu relacji z innymi dziećmi. Dzieci mają okazję pracować razem, współdziałać, rozwiązywać problemy i odkrywać wspólne zainteresowania. To pomaga w budowaniu przyjaźni i wzmacnianiu więzi społecznych.
Zwiększenie pewności siebie: Poprzez regularne uczestnictwo w zajęciach TUS, dzieci zyskują większą pewność siebie w sytuacjach społecznych. Ćwiczenia praktyczne i role-play pozwalają im na eksperymentowanie z nowymi umiejętnościami i stopniowe pokonywanie lęku przed interakcją z innymi ludźmi.
Uczenie się empatii i rozumienia innych: Zajęcia TUS promują rozwijanie umiejętności empatii i rozumienia perspektywy innych osób. Dzieci uczą się rozpoznawać i reagować na emocje innych, co sprzyja budowaniu zdrowych i wspierających relacji między nimi.
Radzenie sobie z konfliktami: Programy TUS dla dzieci często obejmują naukę rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i pozytywny. Dzieci uczą się identyfikować przyczyny konfliktów, wyrażać swoje potrzeby i zdobywać umiejętności negocjacji i kompromisów.
Poszerzanie repertuaru umiejętności społecznych: Zajęcia TUS dla dzieci obejmują różnorodne tematy i umiejętności, takie jak asertywność, wyrażanie uznania, radzenie sobie z krytyką czy rozwijanie umiejętności przywództwa. Dzieci mają okazję poznać różne strategie i techniki, które mogą być przydatne w różnych sytuacjach społecznych.
Wszystkie te korzyści wynikające z udziału w zajęciach grupowych TUS mogą znacznie przyczynić się do rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawiając ich relacje z innymi oraz wpływając pozytywnie na ich samoocenę i pewność siebie.
Program terapii obejmuje naukę następujących umiejętności społecznych:
zaprzyjaźniania się,
słuchania,
zadawania pytań,
odmawiania,
prowadzenia dyskusji,
reagowania na krytykę w sposób społecznie akceptowalny,
wyrażania krytyki.
Zajęcia grupowe TUS stwarzają dzieciom okazje do:
nabycia umiejętności na kontrolowane rozładowywanie napięcia emocjonalnego i fizycznego,
rozumienia przeżywanych emocji i nazywania ich,
wzmocnienia koncentracji uwagi i ćwiczenia tej umiejętności,
pohamowania swoich spontanicznych reakcji lub nabrania społecznie akceptowalnych wzorców,
przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej, tak by odtwarzać je też potem, poza grupą terapeutyczną,
poprawy samooceny.